تدابیر گسترده و دقیق ترکیه برای مقابله با کرونا

دولت ترکیه از ابتدای شیوع ویروس کرونا با اتخاذ تدابیر گسترده و مهم خود باعث شده تا به عنوان الگوی مبارزه با این بحران با کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی معرفی شود.
وبسایت تحلیلی-خبری «عصرایران» با انتشار گزارش کاملی پیرامون تدابیر جدی و مختلف دولت برای مقابله با بحران جهانی ویروس کرونا اعلام کرد: همین مسئله باعث شد تا ترکیه به عنوان الگوی نمونه مبارزه و آموزش بهداشتی با کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی معرفی شود.

نویسنده گزارش مذکور گفته ترکیه علی‌رغم نیاز مبرم به درآمد گردشگری از همان ابتدای شروع ویروس کرونا در جهان مرزهای خود را به روی بسیاری از کشورها مانند چین و ایران و غیره بست.

وی افزود: ترکیه مسافران چینی را به کشورش راه نداد، مرزهای اروپایی را بست و مسافرانی که از اروپا برمی گشتند را با احداث بیمارستان صحرایی درکنار فرودگاه، قرنطینه کرد تا بتواند ورود و شیوع ویروس را کنترل کند».

در ادامه گزارش همچنین آمده است:

دولت اردوغان فورا بسته حمایت مالی 33 میلیارد یورویی اختصاص داد تا صرف تهیه اقلام بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه و حمایت از جامعه شود. دولت ادارات دولتی را تعطیل کرده و کارمندان را با حقوق به مرخصی 15 روزه قابل تمدید فرستاد.

مدرسه ها تعطیل و دانشگاه ها تعطیل شدند و از همان روز اول تعطیلی آموزش های مجازی را آغاز کرد و به عنوان رتبه اول آموزش مجازی دانش آموزان از سوی یونیسف شناخته شد.

توقف پروازها و بستن مرزها با کشورهای درگیر ویروس کرونا تعطیلی مدارس و ادارات، ضدعفونی مداوم اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل شهری، تدابیر اقتصادی و حمایت از گروههای حساس از جمله این تدابیر بوده است.

وسایل نقلیه عمومی به‌صورت لحظه‌ای توسط ماموران مستقر در ایستگاه های اتوبوس و مترو ضدعفونی می شوند و مسافران قبل از ورود به ایستگاه و بعد از خروج از ایستگاه توسط دستگاه های مستقر دست های خود را ضدعفونی می کنند.

دولت به خانواده ها و به مودم های خانگی اینترنت پرسرعت نامحدود رایگان داده است و بر روی تمام گوشی های موبایل در کنار آنتن گوشی پیام “حیات در خانه است” بارگذاری شده تا هرلحظه این پیام برای مردم یادآوری شود.

ترکیه خروج افراد بالای 65 سال را ممنوع کرده است. برای تامین مایحتاج روزانه آنها ماموران پلیس و شهرداری های هر منطقه را موظف کرده تا خریدها و سفارشات روزانه و مایحتاج خوراکی و زندگی سالمندان را تهیه و درب خانه آنها تحویل دهند.

دولت حقوق بازنشستگان و کارمندان را افزایش داده است تا نگرانی مالی نداشته باشند و درخانه بمانند. ضمن اینکه حقوق ماهیانه آنها را درصورت درخواست آنها درب منزلشان به صورت نقدی تحویل می دهند تا نیازی به مراجعه به بانک و برداشت از حساب نباشد.

مراکز تجاری و پاساژهای بزرگ تعطیل شده اند و تنها فروشگاه های موادغذایی با تامین تمام مایحتاج زندگی اعم از خوراک و پوشاک بصورت چند ساعت در روز فعال هستند و در ورودی و خروجی تمامی این مراکز ماموران ضدعفونی حضور دارند.

دولت برای تامین ضررهای تعطیلی اصناف مختلف تمامی وام های بانکی را تا اطلاع ثانوی تعلیق، اجاره پاساژها را متوقف و با جلسه توجیهی و اقتصادی با مالکان با پرداخت بخشی از کرایه مغازه ها خسارت آنها را جبران کرده است.

دولت برای کارمندان خود که مستاجر هستند، کمک هزینه اجاره خانه تعیین کرده است. تلویزیون مداوم با برنامه های اختصاصی کرونا درحال بررسی وضعیت شهرها در مناطق مختلف هستند و مردم را نسبت به خطرات این ویروس توجیه می کنند تا در خانه بمانند.

وزارت بهداشت و مراکز پزشکی بصورت سه شیفته درحال فعالیت هستند و پرستاران موظفند هر شیف کاری یک شیفت استراحت داشته باشند. ضمن اینکه حقوق کادر پزشکی در ایام به پاس زحمتشان افزایش یافته است.

بیمارستان های صحرایی در مرکز هر منطقه شهرداری احداث شده و تست ویروس برای تمام این مراکز امکان پذیر است. افراد سالمند با درخواست خود می توانند پزشکان را برای انجام تست های اولیه به خانه فرابخوانند.

بسته های معیشتی برای تمامی شهروندان تهیه شده و درب منزل آنها تحویل داده می شود که شامل برخی مواد غذایی و بهداشتی همچون ماسک و ژل ضدعفونی و دستکش و کتابچه آموزشی است.

شهرداری ها تمامی نیمکت های پارک ها و سواحل را جمع کرده تا کسی تجمع و حضوری در این مکان ها نداشته باشد و پلیس در تمامی مراکز بهداشتی حضور دارد تا افراد با فاصله از هم قرار داشته باشند و نزدیک هم نشوند.

بیمارستان ها به عنوان یکی از مراکزاصلی انتقال ویروس به صورت لحظه و مداوم ضدعفونی و درتمامی راهرو ها با نصب دستگاه های ضدعفونی کننده دست و دستکش های یکبار مصرف، جاگذاری شده اند.

فروشندگان اینترنتی در این ایام تمام اقلام مورد نیاز مشتریان با تخفیفات ویژه به آنها تحویل می دهند و وزارت بهداشت بر نحوه سفارش و تحویل بسته ها توسط کارمندان این فروشگاه های اینترنتی نظارت دقیق دارد.

شهرک ها و مجتمع های مسکونی به صورت رایگان ضدعفونی و داخل آسانسورها مایع شستشو نصب شده است.تجمع و پیک نیک در پارک ها و سواحل ممنوع و تنها پیاده روی های دونفره و بارعایت فاصله با یکدیگر امکان پذیر است

– مردم به سبب توصیه های جدی و هشدارهای مقامات بهداشتی، همراهی مناسبی با دولت دارند و هرشب ساعت 9 شب در خانه های خود با آمدن به لب پنجره ها با تشویق کادر درمانی و فریاد “امید هست حیات هست” به خود روحیه می دهند.

گفتنی است نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ترکیه در تاریخ 10 مارس شناسایی شد. تاکنون در مجموع 24 هزار و 17 نفر در ترکیه مورد آزمایش کرونا قرار گرفته و نتیجه 1529 تن از آنها مثبت بوده است. 37 نیز بر اثر بیماری در ترکیه جان باخته‌اند.

 

منبع:خبرگزاری آناتولی