شرایط جدید متقاضیان اقامت ترکیه و تعویق درخواست های اخذ اقامت
با توجه به شرایط پیش آمده و شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور ترکیه، دولت این کشور هم سیاستهای حمایتی متفاوتی را در پیش گرفته است. چه برای شهروندانی که اقامت ترکیه را دارند و چه برای مهاجران.

با وجود اینکه به نسبت جمعیت، میزان شیوع پایینتری هم دارد ولی دولت ترکیه برای تمامی شهروندان این کشور بسته های حمایت اقتصادی را لحاظ کرده است و با تاکید بر اتحاد ملی و همکاری مردم ترکیه، سعی در گذار از این دوران را دارد. جدا از تسهیلات و امتیازاتی که دولت ترکیه برای شهروندانش در نظر گرفته است، شرایط بسیار ویژه ای هم برای اتباع خارجی و متقاضیان اقامت ترکیه به وجود آمده است.

در خبرها اعلام شده که اداره مهاجرت ترکیه، درخواست های اخذ اقامت ترکیه را لااقل به مدت یکماه به تعویق انداخته است. این تعویق فقط برای کسانی است که تاریخ راندووی آنها بین ۱۹ مارس تا ۲۰ آوریل بوده است.

بقیه کسانی که برای اخذ راندوو اقدام کرده باشند.تاریخهای ابلاغی حدود ۳ تا ۴ ماه بعد قابل دریافت خواهد بود. بنابراین، شرایط ویژه ای به وجود آمده برای کم رنگ شدن نگرانیها در مورد دریافت راندوو و تمدید اقامت ترکیه. در واقع خود به خود زمان بیشتری برای ماندن در ترکیه در اختیار مهاجران قرار داده شده است.

همچنین برای کسانی که بعد از این شرایط قرنطینه برای راندوو مراجعه میکنند، امکان اینکه با سخت گیریهای بسیار کمتری مواجه بشوند بسیار زیاد است.

از طرف دیگر، شرایط خاص موجود باعث شده است که فعلا دولت ترکیه در قید سخت تر کردن شرایط شهروندی و به خصوص بالا بردن مبلغ خرید ملک نباشد،چرا که در حال حاضر درخواستهای قبلی راکد مانده و چه بسا که بعد از این بحران هم دولت از سرمایه گذاری خارجیان بیشتر استقبال کند تا به بهبود شرایط اقتصادی بعد از بحران کمک کند. بنابراین پیش بینی میشود که مبلغ شهروندی ثابت مانده و حتی مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد.

با رصد بازار ملک و اثراتی که بحران کرونا در جهان و اقتصاد ترکیه گذاشته است، برای کسانی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند، زمان حاضر بهترین فرصت خواهد بود. کسادی بازار املاک و عدم انجام نقل و انتقالات ملکی در کنار نیاز مردم به در اختیار داشتن پول نقد، باعث شده است که خریدارانی که وجه ملک را به صورت نقدی در دست دارند بتوانند املاک مورد نظر خود را به بهترین قیمت و با تخفیفهای استثنایی خریداری کنند .

این روزها، زمانی است که خریداران واقعی میتوانند با در دست داشتن امتیاز نقدینگی، به هدف خود برسند و املاک منتخب را با شرایط ویژه ای خریداری کنند. بعد از عبور این بحران، نه تنها در ترکیه بلکه در کل دنیا شاهد یک جهش قیمتی در بازارهای اصلی مانند ملک خواهیم بود.

در مجموع، ضمن اینکه این شرایط بسیار نامطلوب است و به هیچ وجه مورد رضایت اقشار مختلف جوامع نبوده و کسادی بازار و عدم کسب درآمد و بیکاری و صدها عوارض جانبی دیگررا شامل میشود، اما میتوان قسمتهای روشن ماجرا را لااقل برای مهاجران و متقاضیان مهاجرت و سرمایه گذاری در کشور ترکیه به وضوح ملاحظه کرد.

امید داریم تا با گذر از این بحران دوباره شاهد رونق کسب و کار و طراوت روحیه همه جهانیان باشیم.